Feliz Natal, een zonnige kerst! - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Iris Huber - WaarBenJij.nu Feliz Natal, een zonnige kerst! - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Iris Huber - WaarBenJij.nu

Feliz Natal, een zonnige kerst!

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

22 December 2007 | Portugal, Lissabon

Een witte kerst zit er dit jaar zeker te weten niet in, daarentegen geniet ik van een zonnige kerst, zeker niet slecht!

December is altijd een drukke maand, zo ook hier. Begin december heb ik mijn verjaardag natuurlijk gevierd, de avond van te voren in de Tejobar en de op de dag zelf had ik iedereen uitgenodigd voor een hapje en drankje bij mij thuis. Heb veel leuke cadeautjes gekregen, veel typisch Portugese dingen, waaronder een cd waarbij ik in Nederland weer kan terugdenken aan alle mooie momenten hier. Jullie wil ik allemaal bedanken voor de lieve smsjes, kaartjes, cadeautjes en mailtjes die ik uit Nederland ontvangen heb!

Deze maand stond ook in het teken van afscheid nemen, ja nu al! Met nog een maand te gaan komt het einde toch al in zicht. Afscheid van de collegezaal en surflessen. Ik heb zelfs al afscheid genomen van twee meisjes uit de VS die dit weekend al terug naar huis gingen, en ook van eigenlijk bijna alle andere Erasmusstudenten die voor kerst teruggaan naar huis, maar die komen wel weer terug in Januari. Het is echt opvallend dat bijna iedereen teruggaat, ik had dit niet verwacht. Van mijn vrienden hier blijven er maar twee hier, de rest is allemaal thuis, Lissabon loopt leeg..de kroeg waar we vaak heengaan was afgelopen donderdag slechts gevuld met vijf Erasmusstudenten!

Lissabon was ook the place to be voor twee belangrijke internationale bijeenkomsten; de ondertekening van de 'Treaty of Lisbon' en de top met Afrikaanse landen. Lissabon is trots! Trots dat deze dingen hier mogen plaatsvinden. Alle Europese vlaggen hangen uit (nog steeds) en overal wordt aangekondigd dat de nieuwe treaty hier wordt ondertekend. Alle presidenten worden onder escorte met loeiende sirenes en ongeveer tien volgauto's, voor en na, door de stad verplaatst. Dat het hele verkeer dan tien minuten stil ligt moet iedereen voor lief nemen... Op de dag van ondertekening was het openbaar vervoer zelfs gratis! Het is me wel duidelijk geworden dat ze hier graag alles vieren. Zo ook met de opening van twee nieuwe metrostations. Deze liggen in mijn wijk en dit verbetert de bereikbaarheid enorm, mijn reistijd naar de universiteit wordt gehalveerd, heel fijn nu ik er nog maar vier keer heen hoef... De bouw is 'slechts' twaalf jaar geleden begonnen, dus ja de opening was wel een feestje waard. De metro was deze keer weer de hele dag gratis!

Vanaf morgen zal ik weer fungeren als gids ;-); dan komt mijn familie aan. Maandag volgt Joeri, kerst in Lissabon zal zeker leuk worden! :-)

Voor nu wens ik jullie Boas festas e um feliz ano novo!

Liefs, Iris

• 23 December 2007 - 00:01

Marte:

Wat leuk dat je ouders en Joeri komen, toch nog een lekkere familie kerst ondanks dat je zo ver weg zit! Fijne dagen en tot snel alweer!

XX

• 23 December 2007 - 10:01

Jets:

Heey girl! Jij ook fijne kerstdagen daar in het zonne Lissabon :D! En het allerbeste voor 2008 toegewenst uiteraard! We hebben je wel gemist hoor op het Poststraatkerstdiner! Maar was zoals ieder jaar wel weer een topper, nu ipv half 6, 4 uur, hahaha!

Geniet lekker van je dgen met Joeri en je ouders en tot in NL!

kus

• 23 December 2007 - 10:49

Cecile:

Hey Iris! Jij ook fijne feestdagen, maar dat gaat wel lukken, helemaal nu je familie en Joeri komen! Echt raar dat je nu al weer afscheid aan het nemen bent, de tijd daar is volgens mij echt voorbij gevlogen. Geniet van je laatste maand in Portugal! Dikke x

• 23 December 2007 - 13:40

Anita:

Voor iedereen ook een zalig kerstfeest en een geweldig 2008.
    Ook voor Joeri en uiteraard voor de hubeertjes zelf.
    grtj. anita

• 23 December 2007 - 14:08

Evi:

Hey Iris!

Een heeeele fijne kerst daar!! Ook al is er geen sneeuw.. ;)

xx

• 23 December 2007 - 19:54

Lindsay:

Hee Iris!
    Veel plezier met met Joeri en je familie! Liefs, Lindsay

• 24 December 2007 - 11:13

Soraya:

He sis,

Ik wens jullie allemaal een fijne kerst samen en geniet nog even van je laatste weekjes daar in Lissabon.

Xxx B. Sister Soraya

• 24 December 2007 - 15:14

Jesca:

Hee Iris,
    hele fijne kerstdagen en natuurlijk de allerbeste wensen voor 2008, vanuit Duitsland (waar het 8 graden vriest...).
    xxJesca

• 26 December 2007 - 14:24

Mayke:

Hey Iris, een hele fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar! Leuk dat je familie en Joeri nu in Portugal zijn. Geniet van je laatste dagen en tot snel

xxx

• 29 December 2007 - 11:56

Daantje:

zooo dat is echt voorbij gevlogen!! Geniet lekker van de laatse tijd daar en helemaal met Joeri en je familie nu daar!!
    liefs Daantje

• 31 December 2007 - 11:34

Madeleine:

hej iris
    hoe moet dat nou met de jaarwisseling? iedereen weer naar huis. het zal wel lukken.ik denk zo dat het buiten de deur gevierd wordt door de portugezen. straks zal ik de verhalen wel horen van de kerst want: feest bij cisca en warner vanaf 16.00 uur. je kent het wel....
    veel plezier de laatste weken, succes met de tentamens en ook voor jou:
    feliz ano novo!
    liefs, madeleine