Portugese pepernoten - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Iris Huber - WaarBenJij.nu Portugese pepernoten - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Iris Huber - WaarBenJij.nu

Portugese pepernoten

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

07 December 2007 | Portugal, Lissabon

Waar iedereen de afgelopen weken in de stress was voor de laatste Sinterklaascadeautjes en gedichten gaat het leven hier gewoon onverstoord door, of toch niet…

Afgelopen weekend was Ruth hier op bezoek en die bracht de eerste pepernoten mee. Omdat Annelies en ik toch wel iets wilden doen voor Sinterklaas, hebben we het op 5 december toch gevierd. Samen met een groep vrienden hebben we het dobbelspel gespeeld en ze vonden het heel leuk, maar ze waren dan ook heel fanatiek! Ondanks dat iedereen er in het begin even in moest komen, was het aan het einde echt een race tegen de klok voor de beste cadeautjes. Iedereen had twee kleine dingen gekocht maar omdat niet iedereen wist wat wij precies bedoelden, gingen er tandenborstels, een kerstmannenmuts, chocolade, flessen wijn en zelfs een bus Nesquick chocolademelkpoeder de ronde! Annelies en ik hadden een poging gedaan om pepernoten te bakken, de smaak kwam aardig in de buurt maar toch net niet helemaal..gelukkig vond iedereen het lekker. Toch vraag ik me na deze avond nog steeds af of iedereen wel begrepen heeft waarom we deze avond eigelijk vieren want zeg nou zelf, een oude man uit Spanje op een wit paard, die elke jaar via de schoorsteen cadeautjes aan kinderen geeft.. ik zou het ook niet geloven ;-)

Zoals ik al zei was Ruth hier afgelopen weekend. We zijn in een Fadorestaurant gaan eten, voor mij ook de eerste keer. Het leek wel een film, echt zo mooi die avond! Het restaurantje ligt echt op honderd meter van mijn huis, in het hart van Alfama. Het is klein maar heel gezellig en we hadden geluk dat we nog een tafeltje hadden, want eigenlijk was alles al vol gereserveerd. Tijdens het eten begon er steeds een andere persoon Fado te zingen, ze kwamen gewoon in hun jas binnenlopen, deden hun ding (in hun jas) en vertrokken weer. Volgens mij kan iedereen die in deze wijk woont en zin heeft om even wat te zingen binnenstappen! Na elk kwartier fado was er een pauze van tien minuten en dan mocht je dus praten, tijdens het optreden niet, wat natuurlijk niet altijd zo makkelijk was voor ons…Natuurlijk kwamen we er pas na een half uur achter dat er een Nederlands sprekende Belg naast ons zat, zo blijkt maar weer; je bent ook nergens veilig met je Nederlands… Op een gegeven moment was het de beurt aan de serveerster, die gaf ook even een show weg van twintig minuten. Ik zat met mn rug naar de open keuken toe en opeens vielen er twee vrouwenstemmen in, draaide ik me om, stonden die twee kokinnen ook mee te zingen, gewoon in hun witte keukenoutfit en haarnetje! Dat zag er echt zo grappig uit! Toen ze klaar waren kropen ze weer onder de bar door en gingen ze weer verder kokkerellen. Veel fadorestaurants zijn heel commercieel, maar wat we hier gezien hebben was echt! Mn ouders komen over twee weken dus ik zal maar snel gaan reserveren, want dit moet je gewoon meegemaakt hebben!

Midden november ben ik nog een weekendje weg geweest met Sofia, Annelies, Annick en Karl. Met de auto richting Coimbra, ik was er al geweest maar er was nog genoeg te zien, onder andere de bibliotheek van de universiteit en nog veel meer. In Coimbra zijn we een dag en nacht gebleven en toen naar Viseu doorgereden, waar de neef van Sofia woont. Een dorpje waar je niet snel heen zou gaan, maar het is echt supermooi daar. Nadeel was dat het heel erg klein was en er op zaterdagavond ook echt niet meer dan vijf kroegjes open zijn. Voordeel was wel weer dat het daar supergoedkoop was. Zondag hebben we in het beste en duurste restaurant van het dorpje gegeten voor maar 7 euro pp!

Natuurlijk is ook Lissabon al in de kerstsfeer, overal in de stad hangen lichtjes en bij mij in de wijk hebben we natuurlijk ook versiering. Kerstmannen die op een laddertje klimmen, lichtjes in alle kleuren etc. Met nog maar een week college te gaan, zit het semester er hier ook alweer op. Meteen na oud en nieuw beginnen mijn tentamens, in totaal vier op een rij. Als ik geen hertentamens heb, heb ik daarna anderhalve week vrij. Het tentamen van de Portugese talencursus heb ik waarschijnlijk in de laatste week dat ik hier ben, natuurlijk is het nog niet gepland…

Ik wens jullie allemaal alvast fijne kerstdagen toe en succes met de tentamens, die zullen in Nederland ook wel weer begonnen zijn toch? Geniet van alle kerstdiners!

Liefs, Iris

* Nieuwe foto’s zijn weer online

  • 07 December 2007 - 16:26

    Anne:

    Hey Iris!!
    Klinkt echt allemaal super je verhalen! Mooie foto's ook! En leuk dat je ook nog een beetje Sinterklaas hebt gevierd! We hebben gister met Dionysos ook weer gedobbeld! Wel raar hoor dat je zo'n half jaartje weg bent! Maar geniet er nog van daar, voor je het weet zit je weer in ons koude kikkerlandje ;) en ook alvast een fijne kerst!!!
    Liefs Anne

  • 07 December 2007 - 16:32

    Lindsay:

    He Iris,

    Leuk dat je daar even een kleine sinterklaas vierende enclave hebt opgezet! Nog veel plezier! Zijn die tentamens al zo snel nagekeken of snap ik het niet helemaal? Veel succes in ieder geval. Liefs, Lindsay

  • 07 December 2007 - 16:47

    Linn:

    Hey Iris,

    Leuk om een stukje van je te lezen. En mooi dat de Dionysos- dobbelcultuur nu oook verspreid wordt naae Portugal.
    Ook bij Silenos houden we het erin...morgen gaan we dobbelen bij Lize in Vught.

    Geniet ervan daar!

    Dikke kus
    Linn

  • 08 December 2007 - 16:06

    Vivian:

    He Iris,
    Leuk om je verhalen weer te lezen. Als ik het goed begrepen heb van Marije, dan ben je vandaag jarig! Gefeliciteerd!
    Liefs,Vivian

  • 09 December 2007 - 15:20

    Jesca:

    Hee Iris,
    Wat een gezelligheid weer allemaal daar in Portugal. Gisteren was je verjaardag, maar doordat mijn internet het een hele week niet heeft gedaan, heb ik niet eerder iets van me kunnen laten horen. Alsnog gefeliciteerd dus! Ik hoop dat je een fijne dag hebt gehad.
    Liefs Jesca

  • 10 December 2007 - 08:36

    Soraya:

    Ooh, wat een leuk verhaal heb je weer geschreven, jij maakt daar ook van alles me he. Ik heb het met met plezier gelezen. Ik hoop dat je ook een hele fijne kerst zal hebben, maar kan niet missen met je familie erbij en waarschijnlijk ook nog in dat leuke restaurant.

    Nou zusie van me, ik bel je vanavond en hoor wat je nog allemaal te vertellen hebt!

    Xxx Soraya

  • 11 December 2007 - 18:53

    OMA En OPA:

    Wij zijn hier en hebben je verslag gelezen.Wat een leuke St Nicolaas heb je
    gehad met ouderwetse spelletjes.
    Over 14 dagen komen je ouders al weer op bezoek. Wij hopen dat je gezellige dagen mag hebben met elkaar. Verder wensen we je een prettige Kerst en een voorspoedig 2008
    Veel liefs van
    Oma en Opa

  • 12 December 2007 - 11:55

    Lucie Kikkert:

    Leuk weer iets van je te lezen. Je maakt ook wat mee. Die bibliotheek in Coimbra kanik me wel herinneren. Heel bijzonder was dat.
    Ik heb op 8 december wel aan je gedacht, maar dat was op zaterdag. Thuis heb ik geen internet meer. Kortom nog gefeliciteerd met je verjaardag. Ik hoop dat je deze dag met je vrienden gevierd hebt.
    Inderdaad zit het er bijna weer op voor je op je tentamens na, ha, ha.
    Ik wens je ook fijne kerstdagen toe. Bijzonder is dan wel dat je familie er is en ook Cisca en Warner komen.

    Ik weet het niet in het Portugees, maar
    Feliz Navidad en Prospero Ano Nuevo

    Lucie

  • 18 December 2007 - 14:07

    Papa En Mama:

    He Iris, weet je nog tot welke leeftijd jij nog steeds in Sinterklaas geloofde?
    Ongelofelijk!!!Het getal had wel twee cijfers!

    Wat een leuk verhaal over het Fado restaurant. Nog 5 nachtjes en dan komen wij al dat moois ook bewonderen.
    Wat hebben wij er zin in jouw Portugese leventje even mee te maken.
    Wij doen inmiddels inkopen voor jouw vrienden en vriendinnen.
    Natuurlijk de stroopwafels, kerstbrood enz...........
    Tot snel,
    knuffels, papa en mama.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Lissabon

Iris

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 11944

Voorgaande reizen:

07 September 2007 - 26 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: