Reizen, port en dé Tejo Bar - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Iris Huber - WaarBenJij.nu Reizen, port en dé Tejo Bar - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Iris Huber - WaarBenJij.nu

Reizen, port en dé Tejo Bar

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

11 November 2007 | Portugal, Lissabon

Ik zag net dat ik een maand geleden voor de laatste keer iets heb geschreven, dus het werd weer eens tijd voor een update!

De afgelopen weken heb ik weer gesurft, ik heb nog twee lessen te gaan, en het gaat echt steeds beter :-). Daarnaast had ik het best druk gehad met allerlei opdrachten die we op universiteit moesten inleveren, maar genoeg tijd over gehad om leuke dingen te doen. De eerste twee tussentoetsen heb ik inmiddels gehad, viel allemaal mee. Ik stond echt versteld tijdens de toetsen. Portugese studenten stellen gewoon vragen aan de docent die bijna gelijk zijn aan de tentamenvragen! Antwoord krijgen soms ook nog. Antwoorden mag ook in het Portugees, al is de voertaal officieel Engels. En voor de duidelijkheid zei de docent van te voren ook nog dat het niet toegestaan was om in je eigen taal te antwoorden, buiten Portugees om dan…. Alsof dat überhaupt in iemands hoofd was opgekomen om in je eigen taal te antwoorden!

Intussen heb ik ook veel nieuwe dingen ontdekt hier in Lissabon; een soort van buurthuis in mijn wijk waar je voor 5 euro per jaar gratis naar allerlei activiteiten kan. Filmavonden, dans en muziek, superleuk. Daarnaast heb ik weer nieuwe kroegjes ontdekt, jazzcafés zijn hier helemaal in, ik ken er nu al een aantal en ze hebben bijna allemaal dagelijks live muziek. Maar voor de echte insiders is er de Tejo Bar, twee straten achter mijn huis. Een echte bar voor de inwoners van hier. Het is niet groter dan een huiskamer en helemaal authentiek. Omdat het zo klein is, passen er niet meer dan twintig mensen in. Iedereen kan zijn eigen instrument meenemen en zo wisselt iedereen elkaar af met muziek maken. Dit gaat zo de hele avond door, supergezellig. Soms hebben ze songteksten die ze uitdelen, wel zo handig voor ons buitenlanders, want Portugees lezen is veel makkelijker dan luisteren.. Afgelopen keer vroegen ze of iemand de pagina van de scheurkalender van die dag wilde voorlezen. Vroegen ze mij of ik Portugees sprak, heb het aanbod maar vriendelijk afgeslagen, dus was het de beurt aan Sofia, vriendinnetje uit Zwitserland. Die spreekt vloeiend Portugees want haar moeder komt hier vandaan. Met haar spreek ik ook altijd Portugees, al spreekt ze ook Engels, maar het is soms wel moeilijk, omdat je gewoon niet alles kan zeggen wat je bedoelt. Maar ze helpt me graag en zo leer ik er toch snel veel dingen bij.

Het weekend van 26 oktober ben ik een weg geweest, een reis georganiseerd door Erasmus Lisboa. Met twee bussen vol buitenlandse studenten vertrokken we op vrijdagmorgen, natuurlijk anderhalf uur te laat…, richting Obidas. Dit is een klein dorpje ten noorden van Lissabon. Klein maar heel mooi. Omringd door een oude stadsmuur met daarbinnen kleine smalle straatjes met prachtige azulejos, beschilderde tegeltjes. Obidas is bekend om de likeur Ginjinha, een kersenlikeur. Die drink je uit een chocoladecupje en daarna eet het cupje zelf ook op, lekker. Dit hebben we natuurlijk geprobeerd :-) Na deze stop reden we verder naar Fatima, dé religieuze stad van Portugal. Een bedevaartsoord waar pelgrimstochten gehouden worden. Je hebt de oude en de nieuwe kerk en die liggen aan hetzelfde plein tegenover elkaar. Dit plein is zeker zo groot als een voetbalveld want er komen echt duizenden mensen bijeen. De nieuwe kerk is echt hypermodern, best mooi, maar een groot contrast met de oude kerk die er dus tegenover staat. Opmerkelijk is, dat de nieuwe kerk van binnen is ingericht door allerlei verschillende mensen en voornamelijk niet katholieken. Na deze stop reden we door naar een van de beroemdste steden van Portugal, Coimbra. Hier aangekomen hadden we eerst een uur om zelf de stad te verkennen. Daarna konden we naar het pension. Ik zat gelukkig in de goede bus, wij hadden een kamer voor vier personen met eigen badkamer. De andere bus moest het namelijk doen met een hostel, tien mensen per kamer en een badkamer per verdieping! ’s Avonds gingen we eerst gezamenlijk eten en daarna uit. Daphne, een Nederlands meisje uit Maastricht, kende een meisje in Coimbra en samen met haar zijn we naar een groot studentenfeest gegaan. Supergroot terrein met verschillende soorten muziek en wel duizend mensen. Optredens van bekende Portugese groepen, superleuk! Aan het begin van het collegejaar presenteren alle eerstejaars zich aan de rest, dit feest is bedoeld om elkaar te leren kennen. De ouderejaars lopen rond in pak, meisjes in mantelpakjes en iedereen heeft een soort van cape. Ik had dit al in Lissabon gezien, maar wist niet wat het was, nu wel dus.

Zaterdagochtend hadden we nog een korte tour door Coimbra en daarna vertrokken we naar Porto. En wat moet je daar natuurlijk doen: port drinken, dus dat hebben we gedaan! Een rondleiding gehad in een portmuseum en verder de stad bekeken. Zondag hadden we een gids op de bus en al rijdende door de stad vertelde ze allerlei dingen over de plaatsen die we passeerden. Dwars door de stad stroomt een rivier en de stad wordt verbonden door zes bruggen. De kade aan de rivier heeft allerlei leuke restaurantjes etc. Na deze tour moesten we weer richting Lissabon, nog zo’n vijf uur met de bus. Moe maar voldaan kwam ik rond elf uur thuis en hadden mijn Italiaanse huisgenoten een heerlijk diner gemaakt, want Guillermo was die dag jarig.

Twee dagen na deze trip arriveerde Joeri! Hij is hier voor een week gebleven en we hebben superveel leuke dingen gedaan. Het was echt leuk dat ik eindelijk aan iemand mijn stad kon laten zien en ik merkte dat ik eigenlijk al best veel dingen ken en weet hier. We hebben natuurlijk rondgedwaald in mijn wijk Alfama, twee keer gesurft, naar het strand geweest (ja, nog steeds is het warm genoeg om in bikini aan het strand te liggen) , Sintra, Belem en de Expo bezocht. Daarnaast naar de Tejo bar geweest en allerlei leuke kroegjes in Bairro Alto bezocht. Het was heel erg leuk en natuurlijk jammer dat de week omvloog. Gelukkig is het over zes weken alweer kerst, want dan komt hij weer :-) Maar voor die tijd komt Ruth ook nog langs.

Gisteren naar een concert geweest van Da Weasel, een Portugese hip hop band die als eerste in het buitenland is doorgebroken, ze zingen overigens wel in het Portugees. Heel populair hier, maar voor mij redelijk onbekend, desalniettemin was het de moeite waard.

Foto’s van al deze dingen kunnen jullie natuurlijk zien in mijn fotoalbum. (Portotrip, Allerlei en Joeri in Lissabon)

Beijo, Iris

  • 11 November 2007 - 17:09

    Jesca:

    Hee Iris!
    Ik ben jaloers! Wat klinkt het allemaal heerlijk. Dat je nog gewoon in je bikini aan het strand kan liggen! Hier is het al een aantal dagen rotweer. Momenteel komt het ook weer met bakken uit de hemel.

    En wat klinkt die Ginjinha heerlijk! Doe mij daar ook maar wat van! ;)

    Fijn dat je het zo leuk hebt allemaal. Geniet ervan en 6 weken duurt echt niet zo lang. Zeker niet als je zoveel leuke dingen te doen hebt!

    xxJesca

  • 11 November 2007 - 19:14

    Anita:

    Hoi Iris.
    Ik heb natuurlijk je hele verhaal gelezen.Heerlijk dat joeri er is geweest.Ik had het al een beetje gehoord van je moeder.En heb je gisteren nog even gehoord en gezien op de verjaardag van opa.dan is de computer toch een mooie uitvinding.geniet nog maar van het mooie weer.en.... let goed op jezelf.

    Groetjes van Anita

  • 12 November 2007 - 09:23

    Soraya:

    He daar,

    Leuk weer eens te lezen hoe je de laatste tijd heb doorgebracht, maar we hebben elkaar vorige week nog telefonisch gesproken en heb alles uit eigen mond gehoord van je.
    Nou meisie, geniet er nog maar van, want voor je het weet moet je straks weer terug naar Nederland.
    Ik ga zo even je foto's bekijken.
    Groetjes en doe je best!

    Xxx B. Sister Soraya

  • 12 November 2007 - 11:14

    Corry:

    He meissie, wow leest heerlijk weg, ben er helemaal van aan het weg dromen! Nou wens je nog een fijne en leerzame tijd! Dikke kus ut stormachtig tilburg.

  • 12 November 2007 - 13:34

    Cecile:

    Lieve Iris! Klinkt allemaal erg goed. Leuke uitstapjes, uitgaan klinkt erg gezellig, surfen, mooi weer, echt heerlijk. Je wordt al echt een 'portugees meisje' ;). Fijn dat Yoeri een weekje is langsgeweest, even weer een vertrouwd gezicht! Nog heel veel plezier met alles wat je de komende tijd gaat doen. Dikke x Cecile

  • 12 November 2007 - 14:39

    Vivian:

    he iris,
    surfen is echt leuk he?! heb het in australie gedaan. daarnaast leuk kroegje zo om de hoek, een soort langeboom maar dan anders :)
    geniet, maar dat lukt zo te horen wel aardig.
    groetjes vivian

  • 13 November 2007 - 10:32

    Lindsay:

    Ik wil ook! Super gaaf zeg.

  • 13 November 2007 - 11:02

    Lucie Kikkert:

    Wat leuk om jr verslag van je reis te lezen. Behalve in Porto ben ik ook in al deze plaatsen geweest. Van Coimbra herinner ik me ook nog een prachtige bibliotheek op het universiteitsterrein. Het kwam weer helemaal boven. Ook kan ik me herinneren veel kathedralen en kerken gezien te hebben. Dat lees ik niet in je verslag, maar ikbehoor natuurlijk tot een andere doelgroep. Leuk dat Joeri geweest is. Met kerst krijg je ook veel visite. Ik ben er dit keer niet bij. Eerst Berlijn, dan Vietnam en onlangs nog Zuid Spanje. Lissabon er nog bij werd me iets teveel.

    Natuurlijk wens ik je nog een prettige tijd en veel plezier met kerst

  • 13 November 2007 - 15:10

    Meike:

    Heej Iris!!
    Woww klinkt echt goed allemaal! Klinkt alsof je het daar prima naar je zin hebt! Maarr..wij van dionysos vinden het ook leuk als je straks weer erbij bent :)
    Veel plezier nog daar..geniet ervan!
    x Meike

  • 18 November 2007 - 13:13

    Han En Lia:

    Wat een leuke en spannende dingen beleef je toch allemaal. En dat je nog op het strand kan liggen in november. Dat lijkt me wel wat. hier gaat het goed. Allerlei verjaardagen komen er weer aan, dus gezellig. Groetjes van ons allemaal .
    Liefs van Han en Lia

  • 18 November 2007 - 14:44

    Madeleine:

    hej iris
    met horten en stoten, maar ik kan je nog steeds volgen, hartstikke leuk.van horen zeggen kan ik je reis volgen en....naar porto zou ik ook wel willen, snap je? 'tklinkt allemaal reuze interessant, echt een lekkermakertje.'count your blessings' en 'time flies'lijkt me wel toepasselijk voor jou. veel plezier en succes verder
    liefs, madeleine
    ps je foto's kan ik niet vinden maar van de week komt ed....

  • 20 November 2007 - 20:16

    Lindsay:

    Hee Iris, ik heb net even je foto's bekenen. Leuk man al die pittoreske plaatjes.

  • 23 November 2007 - 07:08

    Sarie:

    iris meid, blij dat het zo leuk was met je loverboy. Mijne komt over 3 weken!! jammer dat we niet meer contact hebben, ik ben nog een week in jakarta, maar dan zit ik weer opgesloten op mijn eiland

  • 25 November 2007 - 11:32

    Oma&very:

    We vinden het leuk om vernomen te hebben hoe het je daar gaat.
    We hebben gehoord dat je in de kestvakantie bezoek krijgt heerlijk om weer stukje thuis te voel he denk ik.
    Geniet er nog maar van.

    Dikke kus Oma en Very xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Lissabon

Iris

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 11948

Voorgaande reizen:

07 September 2007 - 26 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: